Będą to pierwsze w Polsce wodorowce Mercedes-Benz eCitaro fuel cell! Dla PKS Rzeszów pojazdy dostarczy firma Daimler Buses Polska.
W ogłoszonym w lutym br. przetargu na zakup autobusów wodorowych wystartowały trzy firmy. Oprócz Daimler Buses Polska, o kontrakt walczyli: Solaris Bus&Coach oraz PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
„Gwiazda” PKS Rzeszów
PKS Rzeszów na zakup wodorowców planował wydać ponad 25 mln zł. W tej kwocie zmieścili się DBP oraz Solaris. Solaris złożył atrakcyjniejszą ofertę cenową – 21 918 600. Oferta Daimlera wyniosła 22 818 960 zł.
I to właśnie ona została wybrana, bo w całej przetargowej punktacji zdobyła więcej punktów – 96,90, a Solarisa – 89,69. Cena była głównym kryterium (60 proc.), ale liczyła się także ocena techniczna (30 proc.) i okres gwarancji (10 proc.).
Dla porządku dodajmy, że PAK-PCE za dostawę sześciu wodorowców dla PKS Rzeszów zażyczył sobie 26 254 172 zł. Oferta konińskiej firmy zdobyła 82,26 pkt.
Daimler Buses dla rzeszowskiej spółki wyprodukuje sześć autobusów wodorowych zasilanych energią elektryczną. To Mercedes-Benz eCitaro fuel cell. Po polskich drogach jeszcze on nie jeździ. Rzeszów będzie pierwszym miastem w Polsce.
– To także wodorowy debiut we flocie spod znaku PKS i premiera nowych pojazdów „gwiazdy” w PKS Rzeszów – zwraca uwagę serwis TransInfo.pl.
Największa bateria trakcyjna
ECitaro Fuel Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300 kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. Autobus ma długość 12 m.
Autobus jest wyposażony w 5 radarów wspieranych przez kamerę – system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z autami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.
W wodorowych mercedesach będzie 71 miejsc dla pasażerów, z czego 31 siedzących. Na jednym tankowaniu mają pokonać co najmniej 300 km. Stacja tankowania wodoru ma powstać na terenie zajezdni PKS Rzeszów – przy al. Wyzwolenia.
Ekologiczne pojazdy mają być dostarczone do Rzeszowa w ciągu 14 miesięcy od daty podpisania umowy, ale nie później niż 5 czerwca 2026 roku.