Rzeszów ma szanse na setki milionów złotych z Unii Europejskiej na inwestycje, które w założeniu poprawią poruszanie się po mieście.
Na wtorkowej sesji Rady Miasta Rzeszowa został przyjęty Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). Jak twierdzą przedstawiciele ratusza, to strategiczny dla miasta dokument.
– Obejmuje on kompleksowo zagadnienia dotyczące transportu i mobilności – twierdzą urzędnicy. – To swoisty drogowskaz – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
SUMP ma stworzyć optymalne, komfortowe warunki przemieszczania się dla wszystkich uczestników ruchu – bezpiecznie i wygodnie. W SUMP określono konkretne inwestycje do wykonania, m.in. rozbudowę sieci dróg dla autobusów, budowę parkingów Park & Ride (Parkuj i Jedź), chodników i dróg rowerowych.
Katalog tych zadań opracowano we współpracy z mieszkańcami. Inwestycje w transport i mobilność mogą kosztować nawet 450 mln zł, z czego większość (300 mln zł) Rzeszów może otrzymać z Unii Europejskiej. Zgoda radnych na przyjęcie SUMP-u daje na to szanse.
SUMP opracowano nie tylko dla Rzeszowa, lecz dla całego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, który na koniec 2023 r. zamieszkiwało 399 439 osób. SUMP – twierdzą urzędnicy – wyznacza ramy dla tworzenia nowych projektów transportowych.
– Chodzi o to, aby w ramach jednej, wspólnej dla wszystkich gmin ROF polityki dążyć do prowadzenia działań na rzecz zrównoważonego transportu. Dokument ten stanowi plan działania dla jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla dr inż. Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa, jeden ze współtwórców Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Projekty, które Rzeszów będzie chciał realizować to m.in. budowa węzłów przesiadkowych wraz z parkingami Park & Ride na granicach naszego miasta i sąsiednich gmin, rozbudowa dróg na potrzeby transportu publicznego, budowa i rozbudowa chodników i dróg rowerowych, oświetlenia.
W planie są także poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, reorganizacja siatki połączeń autobusowych (Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada rewolucję w komunikacji w 2026 roku), stworzenie jednej aplikacji dla usług transportu w Rzeszowie i ROF-u,
Mają być również budowane i rozbudowane pętle oraz zajezdnie autobusowe, miejsca postojowe dla rowerów i hulajnóg, najstarsze autobusy mają być wymieniane na ekologiczne. SUMP przewiduje też rozbudowę w Rzeszowie węzła przesiadkowego o „charakterze metropolitalnym”.