Bilet roczny i inteligentny bilet dobowy dojdą do oferty Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie na przejazd autobusami MPK.
Dwie nowe taryfy biletowe zatwierdzili we wtorek (25 lutego) rzeszowscy radni miejscy. Dotychczasowe ceny biletów zostały utrzymane – nadal za bilet 60-minutowy zapłacimy 5 zł (strefa A), a za miesięczny – 125 zł. Mówimy tutaj o cenach biletów normalnych.
Nowością, jaka prawdopodobnie wejdzie w życie od 1 kwietnia, będzie bilet roczny. Za bilet normalny w strefie A trzeba będzie zapłacić 1200 zł, w strefie A+B – 1500 zł, w strefie B – 960 zł. Za bilet z ulgą ustawową odpowiednio: 600 zł, 750 zł i 480 zł. Za bilet z ulgą samorządową zaś: 720 zł, 900 zł i 576 zł.
Ile zaoszczędzimy kupując bilet roczny? Przy założeniu, że przez cały rok kupujemy bilet miesięczny za 125 zł, to wydamy 1500 zł. Zaoszczędzimy 300 zł. To niewiele, jeżeli przypomnimy sobie niektórych polityków PiS, którzy postulowali wprowadzenie biletu 365 za 365 zł – na wzór Austrii.
Automatyczne dobieranie
Drugą nowością będzie bilet jednodniowy w formule MTT (Mass Transit Transactions). Taki bilet ma kosztować 16 zł (strefa A), 20 zł (A+B) i 14 zł (B). Kupować go będzie można przy użyciu karty płatniczej, telefonu albo smartwatcha. Inteligentny bilet będzie tańszy o 2 zł od biletu całodobowego (18 zł).
Jak ma działać bilet MTT? Po przyłożeniu karty do kasownika, klient będzie miał blokowane pieniądze na rachunku, który jest podpięty to karty. Pieniądze będą „zamrożone” do mniej więcej drugiej, trzeciej godziny w nocy, kiedy międzynarodowe centra finansowe rozliczają transakcje (clearing).
– My takie transakcje będziemy rozliczać. Na podstawie przejechanych kursów, dobierzemy klientowi najkorzystniejszą taryfę. Jeżeli wartość przejazdów przekroczy cenę biletu dobowego, to nadwyżkę zwrócimy klientowi na rachunek – wyjaśnia Łukasz Dziągwa, dyrektor ZTM w Rzeszowie.
Metoda płatności polega na automatycznym dobraniu dla pasażera najtańszego biletu w zależności od ilości przejazdów wykonanych w ciągu jednego dnia. „Wprowadzenie biletu 1-dniowego jest niezbędne, aby to rozwiązanie zostało uruchomione w Rzeszowskim Transporcie Miejskim” – twierdzi ZTM.
Teraz uchwała w sprawie taryf biletowych musi być opublikowana w Dzienniku urzędowym województwa podkarpackiego. Wojewoda ma na to 14 dni, a to oznacza, że nowe taryfy zaczną prawdopodobnie obowiązywać od 1 kwietnia br.